Ανακριβή τα περί οικονομικής κυριαρχίας του Super bowl συγκριτικά με το Champions league

 

Διαβάσαμε στην ιστοσελίδα Gazzetta ένα θέμα το οποίο κάνει λόγο για οικονομική κυριαρχία του NFL (η λίγκα του American football στις ΗΠΑ) εις βάρος του UEFA Champions League και του Super Bowl (που είναι ο τελικός του NFL) εις βάρος του τελικού του Champions League.

Σε γενικές γραμμές έχουμε σε εκτίμηση την ιστοσελίδα Gazzetta και ιδίως τις αναλύσεις της σε διεθνή θέματα ή θέματα αθλητικής βιομηχανίας. Στη συγκεκριμένη περίπτωση ωστόσο θεωρούμε κατά την κρίση μας ανακριβή τα συμπεράσματα αυτού του θέματος.


ΕΣΟΔΑ NFL Vs ΕΣΟΔΑ CHAMPIONS LEAGUE

Το βασικό στοιχείο στο οποίο στηρίζεται το συγκεκριμένο αφιέρωμα είναι η διαφορά στα τηλεοπτικά έσοδα της λίγκας του NFL συγκριτικά με τη λίγκα του Champions League.

Πράγματι, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα δεδομένα για τη σεζόν 2018-2019, το Champions League είχε τηλεοπτικά έσοδα 2,4 δισεκατομμύρια ευρώ ενώ το NFL για την ίδια χρονιά είχε έσοδα, 5 δισεκατομμύρια ευρώ, δηλαδή τα διπλάσια και παραπάνω. Μάλιστα το σύνολο των τηλεοπτικών και εμπορικών εσόδων της UEFA από το Campions League εκτιμήθηκε στα 2,8 δις ευρώ και για το NFL το αντίστοιχο ποσό που διανεμήθηκε έφτασε τα 8,8 δις δολάρια!

Ωστόσο πρέπει να ληφθεί υπόψη ένας βασικός παράγοντας:

Το NFL είναι η μοναδική σοβαρή διοργάνωση που αφορά το άθλημα του American Fοotball.

Δεν υπάρχει καμία άλλη δημοφιλής διοργάνωση για το δημοφιλέστερο άθλημα στις Ηνωμένες πολιτείες, δεν υπάρχουν ούτε τοπικά πρωταθλήματα, ούτε κύπελλα, παρά μόνο το κολλεγιακό πρωτάθλημα.

Το δε παγκόσμιο κύπελλο εθνικών ομάδων American football (IFAF World Championship) δεν έχει καμία σχέση με τη δημοφιλία του μουντιάλ στο ποδόσφαιρο ή ακόμα και του παγκοσμίου κυπέλλου ράγκμπι. Έχουν διεξαχθεί μόλις 5 τουρνουά μέχρι σήμερα. Αυτομάτως το NFL συγκεντρώνει όλα τα βλέμματα στις Ηνωμένες πολιτείες αναφορικά με το άθλημα.

Αντίθετα στο ποδόσφαιρο, δεν υπάρχει μόνο το Champions League. Υπάρχει το Europa League και υπάρχουν τα εθνικά πρωταθλήματα και κύπελλα. Μόνο η Premier League είχε τηλεοπτικά έσοδα τη σεζόν 2018-19 ύψους 2,85 δις ευρώ και φυσικά δεν πρέπει να ξεχνάμε τις διοργανώσεις των εθνικών ομάδων, όπως το Euro και το Μουντιάλ. Συνεπώς, αν αθροιστούν τα έσοδα αυτά, αφήνουν το NFL πολύ πίσω.

ΤΑ ΕΣΟΔΑ ΤΟΥ CHAMPIONS LEAGUE

Στο άρθρο αναφέρεται ότι για παράδειγμα, τη σεζόν 2018-19 διανεμήθηκαν στις 32 ομάδες του NFL 8,8 δις δολάρια και κάθε μία από αυτές έλαβε 274 εκατομμύρια δολάρια, δηλαδή 224 εκατομμύρια ευρώ.

Τα έσοδα των ομάδων του Champions League για την ίδια σεζόν, ήταν πράγματι λιγότερα:

Υπογραμμισμένα τα ποσά που έλαβαν οι Αγγλικές και Ισπανικές ομάδες από το Champions Legue τη σεζόν 2018-19

Αξίζει όμως να δούμε και τους πίνακες με τα έσοδα των Αγγλικών και Ισπανικών ομάδων και από τα εθνικά τους πρωταθλήματα για την ίδια σεζόν:

PREMIER LEAGUE 2018/19:


LA LIGA 2018/19:


Ας δούμε τώρα τα αθροίσματα. Πόσα χρήματα έλαβαν οι Αγγλικές και Ισπανικές ομάδες από Champions League και εθνικό πρωτάθλημα τη σεζόν 2018-19;

ΣΥΝΟΛΙΚΑ ΕΣΟΔΑ ΑΓΓΛΙΚΩΝ ΟΜΑΔΩΝ:


ΣΥΝΟΛΙΚΑ ΕΣΟΔΑ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ ΟΜΑΔΩΝ


Όπως βλέπουμε, κάθε Αγγλική ποδοσφαιρική ομάδα έλαβε για τη σεζόν 2018-19, περισσότερα από τα 224 εκατομμύρια ευρώ που έλαβε κάθε ομάδα του NFL για την ίδια σεζόν.

Αντίστοιχα, από τις 3 Ισπανικές ομάδες που συμμετείχαν στο Τσάμπιονς Λιγκ, Μπαρτσελόνα και Ρεάλ είχαν επίσης περισσότερα έσοδα από τις ομάδες του NFL, η Ατλέτικο Μαδρίτης είχε λίγο λιγότερα και η Βαλένθια αρκετά λιγότερα.

Όλα αυτά χωρίς να υπολογίζονται έσοδα από κύπελλα, λιγκ καπ, εισιτήρια, χορηγίες ομάδων, αποζημιώσεις από FIFA και UEFA προς τις ομάδες για τη συμμετοχή των παικτών τους σε Euro, Μουντιάλ, κτλ.

ΤΟ ΒΑΣΙΚΟ ΣΥΠΕΡΑΣΜΑ

Συνεπώς το δημοφιλέστερο άθλημα της Ευρώπης, το ποδόσφαιρο, διοχετεύει τα εμπορικά και τηλεοπτικά του έσοδα σε πλήθος εθνικών, ευρωπαϊκών και παγκόσμιων διοργανώσεων, ενώ το δημοφιλέστερο άθλημα των Ηνωμένων Πολιτειών, διοχετεύει τα εμπορικά και τηλεοπτικά του έσοδα αποκλειστικά και μόνο σε μία διοργάνωση!

Αυτός λοιπόν είναι ο λόγος που τα έσοδα του NFL είναι μεγαλύτερα από τα έσοδα του Champions League και όχι το εμπορικό δαιμόνιο των καπιταλιστών Αμερικανών ούτε κάποια υποτιθέμενη αποτυχία της ΟΥΕΦΑ που θα οδηγούσε σε ανάγκη για δημιουργία κλειστής ευρωπαϊκής Super League.

Το ίδιο άρθρο αναφέρει το εντυπωσιακό κόστος τηλεοπτικής διαφήμισης την ώρα του τελικού του super bowl. Και εδώ το σκεπτικό είναι ίδιο, καθώς είναι λογικό να υπάρχει υψηλό κόστος τηλεοπτικής διαφήμισης στην ώρα του μοναδικού τελικού που αφορά το άθλημα του American football. Αντίθετα στο ποδόσφαιρο υπάρχει πληθώρα τελικών, από τελικό Champions League, μέχρι τελικό Europa league, τελικό μουντιάλ και Euro μέχρι ντέρμπι πρωταθλημάτων και τελικοί κυπέλλων.

Το Champions League δεν παίζει μόνο του στο χώρο του ποδοσφαίρου. Παίζει μαζί με άλλες εθνικές και Ευρωπαϊκές διοργανώσεις καθώς και διοργανώσεις εθνικών ομάδων. Αν το Champions League ήταν η μοναδική διοργάνωση του ποδοσφαίρου, χωρίς εθνικά πρωταθλήματα και κύπελλα και χωρίς Μουντιάλ και Euro, τότε τα οικονομικά του δεδομένα θα προκαλούσαν αίσθηση σε όλο τον πλανήτη και θα άφηναν το NFL πολύ πίσω.

Ας πάρουμε ένα υποθετικό παράδειγμα: Ας υποθέσουμε ότι στο νησί της Μήλου υπάρχει ένα και μοναδικό εστιατόριο. Ταυτόχρονα στο νησί της Μυκόνου υπάρχουν δεκάδες εστιατόρια. Είναι λογικό το ένα και μοναδικό εστιατόριο στην Μήλο να έχει μεγαλύτερο τζίρο από το εστιατόριο στη Μύκονο. Αυτό δεν σημαίνει ούτε ότι το τουριστικό δαιμόνιο των ιδιοκτητών του εστιατορίου στη Μήλο είναι μεγαλύτερο, ούτε ότι η Μήλος είναι πιο τουριστική από τη Μύκονο. Απλούστατα, όλοι οι πελάτες της Μήλου διοχετεύονται στο μοναδικό εστιατόριο του νησιού, ενώ στη Μύκονο υπάρχουν και άλλα εστιατόρια στα οποία μπορεί να απολαύσει κανείς το φαγητό του.

Ο ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ



Ήδη από το 2015, τα δεδομένα έδειχναν ότι η δυναμική του τελικού του Champions League υπερτερούσε της δυναμικής του Super Bowl.

Με βάση τα στατιστικά, ο τελικός του Champions League υπερτερούσε ήδη από το 2015 σε:
  • Αριθμό τηλεθεατών (380 εκατ. έναντι 114,4 εκατ., δηλαδή υπερτριπλάσιος)
  • Αριθμό χωρών προβολής (πάνω από 200 έναντι 180)
  • Χρηματικό έπαθλο νικητή (108,4 εκατ. δολάρια έναντι 28,4 εκατ. δολαρίων)
  • Οικονομική αξία των των φιναλίστ (4 δις δολαρίων έναντι 3,9 δις δολαρίων)
  • Αριθμός ακολούθων των φιναλίστ στο Twitter (25,2 εκατ. έναντι 2,22 εκατ.)
  • Αριθμός likes των σελίδων των φιναλίστ στο Facebook (101,2 εκατ. έναντι 9,62 εκατ.)
  • Μεγαλύτερη χωρητικότητα γηπέδου τελικού (74.244 έναντι 63.400)
  • Ακριβότερα εισιτήρια μαύρης αγοράς (12.250 δολ. έναντι 4.600 δολ.)
Αντίθετα το Super Bowl υπερείχε στα εξής δεδομένα:
  • Κόστος τηλεοπτικών δικαιωμάτων (το αναλύσαμε παραπάνω)
  • Συνολικά tweets την ώρα του αγώνα (28,4 εκατ. έναντι 8,4 εκατ.)
  • Ακριβότερα εισιτήρια (800-1.900 δολ. έναντι 78-433 δολ).

Πριν από λίγες μέρες, η ιστοσελίδα theblizzard πραγματοποίησε μία σύγκριση των δεδομένων ανάμεσα στον τελικό του NFL (Super Bowl) και τον τελικό του UEFA Champions League, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι ο τελικός του Τσάμπιονς Λιγκ είναι μεγαλύτερο αθλητικό γεγονός.



Φυσικά αν συγκρίνουμε το Super Bowl και με άλλα ποδοσφαιρικά γεγονότα, όπως τον τελικό του Μουντιάλ, τα δεδομένα είναι ακόμα πιο εντυπωσιακά με υπερπενταπλάσια απήχηση του τελικού του μουντιάλ:


ΕΠΙΜΥΘΙΟ

Καλό το NFL και το Super Bowl, καλή και άγια η Lady Gaga ή η Beyonce στο show του ημιχρόνου, ενδιαφέρον και το 80% των αμερικανών που καταναλώνουν πατάτες ή τσιπς με σάλτσα στη διάρκεια του αγώνα, αλλά μην ξεχνάμε ότι σύμφωνα με έρευνα της Google, μόνο το 21% των τηλεθεατών ενδιαφέρεται για το παιχνίδι καθεαυτό. Το 21% θέλει να δει τα διαφημιστικά, το 15% θέλει να δει τους φίλους του και το 13% θέλει να δει το σόου του ημιχρόνου με τη συναυλία.

Πρόκειται απλά για μία εθνική εορτή των ΗΠΑ που γίνεται κάθε χρόνο και δεν μπορεί να συγκριθεί με τα οικονομικά και αγωνιστικά δεδομένα ούτε του Τσάμπιονς λιγκ, ούτε των εθνικών πρωταθλημάτων ποδοσφαίρου, ούτε του Euro, ούτε του Μουντιάλ που συνεπαίρνουν εκατομμύρια ανθρώπους σε κάθε γωνία του πλανήτη.

Σχόλια